Alla inlägg den 6 augusti 2009

Av Elin - 6 augusti 2009 21:47

Hade en skum känsla i kroppen idag. Antog att det berodde på trötthet och känslan av att vara smutsig. Trodde också att det skulle gå över efter den där tuppluren vi tog efter den välbehöveliga VARMA duschen. Men icket. Förstod inte alls vad det var först, men efter någon timma hemma fick jag svaret. Min mage är i uppror efter resan, antagligen har jag fått i mig något som inte var helt ok. Måste fråga Honom imorgon om han har känt av liknande symptom, då vi har ätit samma saker. Lyckades för övrigt göra Honom dyngförkyld de här dagarna. Eller förmodligen i tisdags. Dunderkuren som jag utsatte mig själv för för att bli frisk snabbt tog tydligen inte bort smittoeffekten jag kunde ha på andra människor. Och sover man i samma säng så är det lätt hänt att man smittar den andra. Dunderkuren funkade på mig, men som sagt, så blev Han riktigt förkyld. Vad är det med grabbar och vara förkylda? De ser verkligen ut som sju svåra år när det inträffar. Jag kan gå med på att de mår dåligt, vem gör inte det när man är sjuk, men  hur mycket sämre kan de må än tjejer som är förkylda? Är det verkligen så hemskt som dom påstår?

Av Elin - 6 augusti 2009 16:28

Nyss hemkommen, en aning sliten efter två dagar sovandes i bilen. Tältet vi hade tänkt använda befann sig tydligen i grankommunen, åt fel håll sett från dit vi skulle. Inte för att man sover speciellt mycket bättre i ett tält än vad vi gjorde i bilen. Eller ja, kanske lite, beror lite på antar jag. Hursomhaver, efter en skön sovmorgon och lite pyssel inför resan kom vi oss iväg mot grannlandet i väst på eftermiddagen nån gång. Första stoppet blev Ristafallet, där vissa scener ur "Ronja Rövardotter" spelats in. Älskade den filmen när jag var liten, så jag var inte sen att säga nej när Han föreslog att vi skulle stanna och titta på fallet. Minst lika mäktigt som i filmen jag sett så många varv att jag tappat räkningen. Fortsatte till Åre där vi stannade och käkade och handlade lite mat för resten av resan. Frukt, bröd, renost (sån där bredbar, typ skinkost fast med ren, gott!), cola, juice, bacon, mjöl och choklad. Självklart glömde vi batterier till kameran, så vi stannade igen i Storlien och inhandlade det tillsammans med ännu mera godis. Ganska skönt ändå att kunna stanna sådär ofta utan att känna någon stress över att man måste hinna fram någonstans, men det är väl det som kallas semester, antar jag?


Väl över gränsen tror jag vi lyckades planka genom en tullstation längst vägen, vet inte riktigt hur dock. Är inte ens riktigt säker på om vi plankade eller inte. Aja. Stannade på Storsands camping över natten, riktigt trevligt ställe. Dom hade en gigantiskt brygga där folk stod och fiskade hela kvällen. Där runt midnatt var det nån som fick ett riktigt monster till fisk, galet stor var den. Promenerade på stranden ett tag under kvällen, hittade ett par döda, intorkade krabbor, dom var lite tuffa. Köpte poletter till duscharna innan receptionen stängde, kände på mig att det skulle behövas nästa dag.


Vaknade runt halv 9-9 tiden på onsdagen, gick och använde upp två av de fyra duschpoletterna. Tre minuter vardera trots att dom i repan sagt att det var fyra och knappt något varmvatten alls. Inte ok. Men men, ren blev man iallafall. Åt lite frukost, checkade ut och begav oss in till Trondheims centrum. Alltid lika intressant att köra i städer där man aldrig varit förr. Hittade ett parkeringshus och strosade sedan runt på stan ett bra tag, kollade på båtar i hamnen och lite sånt. Köpte glass och lyssnade på en gubbe som spelade samma melodi på en blockflöjt om och om igen medans vi åt. När vi kände oss less på trondheim bestämde vi oss för att så smått börja röra oss hemåt. Åkte söderut några mil innan vi vek av mot Sverige igen. Galet vad vackert det är i Norge, och så hade vi ju tur med vädret också, vilket inte gör saken sämre.


När vi väl kommit över gränsen till Sverige igen insåg vi att vi inte hade något vatten att göra smet av till de planerade kolbullarna. Lösning: stanna till på ett hotell och be dem fylla den nu tomma juicekartongen med vatten. Vadå lite b? :P Nästa problem; recept, eller rättare sagt proportioner på de fåtaliga ingredienserna. Lösning: Ringa min kombo. Snabbt och smärtfritt. När vi väl hittat ett ställe att grilla på kom nästa problem. All ved vi hittade var fuktig. Jobbigt. Efter många om och men lyckades vi dock få fart på elden och då kurrade magen högt kan jag säga. Han hörde den på flera meters håll och den överröstade sprakandet från elden precis bredvid honom. Har alltid gillat kolbulle sen första gången jag smakade det, men aldrig hade det varit så gott som nu. Kunde knappt hålla mig tills det var färdiggräddat. När vi väl släckt elden hade vi halvt om halvt bestämt oss för att köra ända hem under natten, det skulle bara ta någon timme. När vi körde över fjället såg vi ett gäng husbilar stå parkerade på ett ställe och Han säger: "ska vi sova över här?" Jag tycker: "varför inte?" Sagt och gjort, vi stannar. Galet kallt fick vi sen veta att det skulle bli under natten, men men. Vaknade kl 6 och fortsatte köra. Åt frukost vid en spegelblank sjö nedanför fjället. Näst intill magiskt så fint det var. Kom till stan ca 1½ timme senare, hoppade i duschen och somnade igen hemma hos Honom, sov ca 3 timmar. Underbart med en riktig säng och inte längre lukta som eldrök.


Sammanfattning: Den mest spontana resa jag någonsin gjort, en del improvisationer, men på det hela taget en riktigt bra semester.

Ovido - Quiz & Flashcards