Alla inlägg den 14 maj 2009

Av Elin - 14 maj 2009 23:55

..dagens viktigaste nyhet! Jag och min kombo har bokat biljetterna för att åka och hälsa på Skrutt och hjälpa henne köra ner sin packning till sthlm i början på juni idag! Snart får jag träffa min bästaste älskade Skrutt igen! Nedräkningen har börjat, SOM att jag längtar!! Iiiiiiiiiiiiiiih!!!

Av Elin - 14 maj 2009 22:30

Tog itu med diskberget, det tog sin stund, men nu är köket välstädat och det går faktiskt att vistas där nu (nej jag har inte hållit på med disken tills nu, har gjort en hel del annat också där emellan). Hoppas min kombo blir glad när han kommer hem, har inte sagt något om det, han tror att vi ska ta itu med det på lördag :P Eftersom att han inte är hemma ikväll var jag inte helt motiverad att laga något ordentligt till middag (det är så SJUKT tråkigt att äta ensam), så det blev en pizza. Hade precis ätit upp när min vän betongbarnet ringde och tyckte att han skulle komma och hälsa på mig en stund innan han skulle jobba. Har inte sett han på hur länge som helst, förutom den där snabbisen en morgon när jag var påväg till jobbet, så det var riktigt roligt.


Fick förresten besök av Han en stund på jobbet idag, det var trevligt, gjorde att tiden gick lite snabbare än vanligt. Fick också veta att kaffe med honung istället för socker funkar. Tror aldrig att jag har träffat någon som gör skummare kombinationer med ät- och drickbara saker än Han :P


Pratade också med restaurangchefen på stället jag brukar jobba extra på, jag behöver lyckligtvis inte jobba där imorgonkväll, vilket var väldigt skönt att höra eftersom att hela hotellet är uthyrt och alla gäster åker imorgon. Jag och en till ska alltså städa hela hotellet själva, det lär ju ta en stund, så jag var inte riktigt sugen på att lägga till 10-12 timmars servisjobb på det direkt. Hade önskat regn till imorgon så att jag skulle slippa jobba på kvällen, men efterssom att jag slipper oavsett så tar jag tillbaka min önskning och hoppas på finväder istället :)  

Av Elin - 14 maj 2009 14:30

Har precis kommit hem från jobbet. Bestämde mig för att ta tag i köket när jag kom hem innan jag gick därifrån, men just nu känns det som att jag bara försöker fördröja det faktum att jag har ett BERG av disk att ta hand om. Men hellre nu än i helgen. Dessutom ska jag jobba städ imorgon och varenda rum på hotellet är utghyrt i natt och alla åker imorgon så det finns att göra. Hua. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag kommer vara spyless på allt vad städ heter lång tid framöver bara på grund av imorgon och då kommer jag inte att vilja diska ett bestick ens, så det är bäst att ta det nu. Vi har ju dessutom en hel del att pyssla med här i lägenheten ändå i helgen så ett diskberg mindre skadar inte.


Har irriterat mig på hur respektlösa vissa människor är ibland. Som idag vid frukosten. Det står klart och tydligt att frukostserveringen håller på fram till 9.30 under veckorna. Ändå kommer gäster precis 9.30 och sen sitter kvar och surrar hur länge som helst efter att de ätit klart. Hade jag kommit försent till frukosten på ett hotell hade jag för det första frågat om det var ok om jag åt ändå, och jag skulle verkligen inte sitta kvar efter att jag ätit klart bara för att när jag vet att personalen vill börja städa bort. Visst, en sån här sak är vad man skulle kalla ett I-landsproblem, men själva principen. Har också märkt att ju större ett sällskap är, desto större är risken att de beter sig illa. Igår hade ett sällskap tagit för givet att de var de enda gästerna på hotellet och att de därför kunde leva om hur mycket som helst. Men hade de brytt sig om att fråga om det var så? Nope. Beter sig folk illa i allmänhet, eller blir beteendet värre när man åker iväg någonstans med kompisarna/föreningen/jobbet/whatever? Sedan finns det människor som trots att man sagt i till flertalet gånger fortfarande inte bryr sig om vad som är sagt och ändå gör något de inte har tillåtelse till. Sånna gäster har jag också haft. Ogillar skarpt.


Men så finns det ju dom här ljusglimtarna, gäster som fyrar av ett äkta leende och hälsar glatt när de kommer in, småpratar och skojar lite medans de checkar in eller befinner sig i foajén och som under sin vistelse är trevliga mot en även om de skulle ha problem eller är missnöjda med något. Det blir så mycket roligare att hjälpa dem då och det får iallafall mig att anstränga mig dubbelt så mycket för att få vad det än vara må fixat. Jag tycker om serviceyrket och jag anser mig platsa där, men jag är ingen tjänare för det. Ett av mina favoritcitat från en film poppade upp i mitt huvud och det passar liksom in här: 


"To serve people takes dignity and intelligence. But remember, they are only people with money. And although we serve them, we are not their servants. What we do, does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling."

Ovido - Quiz & Flashcards