Alla inlägg den 28 maj 2009

Av Elin - 28 maj 2009 11:01

Svar till Egon: Jag förstår inte heller folk som klarar av att festa som galningar och sen gå till jobbet det första dom gör på morgonen dagen efter. Dock har jag "turen" att inte ha ett 7-16 jobb utan ett lite mer varierat schema än så, så idag är jag ledig, vilket innebär att även om kvällen inte var speciellt blöt för min del igår, hade det inte gjort något om den hade varit det :)


Tror bestämt att jag ska lägga mig på gräsmattan en stund idag tillsammans med en god bok. Fast måste kanske kolla så att marken har torkat sen gårdagens blöta nederbörd först.


Den hemlängtan som slog mig igår har gått över, för den här gången. Har upptäckt att sömn är ett sjukt bra sätt att kurera mina moodswings och hemlängtansattacker, tack och lov för det. Även om jag har underbara människor i min närhet (på ett eller annat sätt) så behövs det ibland att man är ensam en stund.

Av Elin - 28 maj 2009 01:50

Ikväll kändes det verkligen som det iallafall. Det gäller dock inte det första stället som kosan styrdes mot ikväll. Det var fotbollskväll på kårhuset med billig mat och dryck. Många skulle dit så trots att jag och mina kamrater inte var speciellt intresserade av själva matchen som visades på storbilds-tv bestämde vi oss för att dra dit. Det var trevligt att umgås i goda vänners lag. Efter att matchen var slut gick vi vidare till en krog nere vid hamnen. Skulle ha gått hem istället. Ikväll var krogen verkligen överskattad, kändes mest bara jobbigt att vara där. Trotsade därför min mörkrädsla och fobi för att gå ute ensam på kvällen och gick hem. Min kombo och de andra ville vara kvar och jag ville inte förstöra deras kväll, så gick själv. Hade dansat lite med nån grabb som iofs var ganska söt, men också rätt så packad tidigare under kvällen. Mötte han i dörren på vägen ut och han sluddrar flertalet gånger "ska vi dansa?" medans jag lika många gånger säger att nej, jag ska gå hem nu. Det var inte till hans fördel att han hade något blött som rann nerför hans haka heller. USCH! Såg ut som att han dreglat eller något. Hua. Sen hade han inte varit så värst rolig att dansa med heller. Det är INGEN bra idé att försöka sig på att "bugga" på ett överfullt nattklubbsdansgolv. Det verkade han dock inte förstå. Blev allmänt less.


Kom att tänka på min favoritkrog hemma, sunkiga underbara Kalles. Speciellt tillsammans med Skrutt. Tankarna vandrar snabbt iväg till senaste gången vi var ute där tillsammans, galnaste kvällen någonsin (se tidigare inlägg)! Saknar henne något fruktansvärt just nu, 6 dagar kvar tills vi ses igen, det känns nästan som en evighet, och när det väl är dags kommer tiden att flyga iväg snabbare än snabbt. Det är så typiskt! Man kan vänta på något hur länge som helst och sen när det är över så är det nästan så att man frågar sig själv om det verkligen har ägt rum eller om det bara var något man drömde medans man i själva verket fortfarande väntar på att det ska hända.


Just nu känner jag en stark längtan att spendera sommaren hemma i min barndoms stad. Men det går ju inte, har ju jobbet här och inget jobb där. Antar att jag åkt på en släng hemlängtan. Det kommer att bli min tredje sommar som jag inte spenderar där, frågar mig själv hur många det kommer att bli innan jag får vara där en sommar igen. Hade jag varit där ikväll hade jag gått ner till stranden och suttit där, längtst ut på den lilla udden i gräset och stört mig på siluetten av pappersbruket på andra sidan fjärden, samtidigt som att jag skulle njuta av att vara just där, ett ställe som jag besökt flitigt varje sommar hela mitt liv och sedan när jag blev lite äldre hjälpte till att rusta upp. Eller gå ner till Bakvarn, sitta på bryggan, njuta av tystnaden och kanske se en eller annan bäver simma förbi. Och förmodligen få några myggbett på köpet. Naturen här i Jämtland är storslagen på många sätt, men här har jag ingen plats som har fastnat i mitt minne eller i mitt hjärta så som platserna där hemma har gjort. Här har jag inget speciellt ställe att gå till när jag behöver vara för mig själv en stund, annat än mitt rum i lägenheten. Jag önskar jag kunde hitta ett.

Ovido - Quiz & Flashcards