Alla inlägg under maj 2009

Av Elin - 20 maj 2009 00:31

Hade en sjukt trevlig dröm i morse. Det var sommar och varmt, solen sken och jag var påväg ut någonstans. Utanför huset ser jag en av mina tyska vänner, som kommit för att överraska mig. Blev hur glad som helst. En liten stund senare dyker den andra tysken också upp, ännu bättre. Och sen ringer väckarklockan. Typiskt. Varför har man alltid dom bästa drömmarna dagar när man har en tid att passa och måste kliva upp? Varför kan dom inte komma dagar som man är ledig och tekniskt sett kan stanna i sängen hela dagen? Då kan man ju fortsätta drömma om det trevliga tills man drömt färdigt. Ganska typiskt.


En kompis från England som jag inte pratat med på ett bra tag ringde mig idag, bara för att säga hej. Det var riktigt roligt, måste verkligen se till att ta mig ner dit snart igen, så många där som jag vill träffa igen!

Tog det lugnt under dagen fram tills att det var dags att bege sig till extraknäcket. En företagsmiddag för 220 personer med öppen bar stod på schemat. Var förberedd på det värsta, mer eller mindre. Arrangörerna hade verkligen inte snålat på festen. Fördrink, trerätters middag, vin till förrätten, två glas vin till varmrätten samt ett dyrt dessertvin till efterrätten. Till det kaffe och avec, innan baren öppnade där de kunde plocka ut vad de ville resten av kvällen. Dansbandsunderhållning efter middagen och framträdande av komikern Jan Bylund flera gånger under middagen. Just det, alla damer på middagen fick SNÖ-smycken i present. För att inte tala om bordsplacerings korten och det förtryckta programmet. Proffsigt och snyggt, men jag undrar verkligen vad deras slutnota hamnar på. Jag slutade strax före midnatt, ganska skönt att inte behöva stanna till stängning. Jag är verkligen inte van vid att jobba restaurang längre. Jag vet fortfarande hur man gör och så, men det känns betydligt mer i kroppen. Inte minst har mina armar blivit betydligt svagare sedan jag slutade servera regelbundet. Imorgon är det dock dags igen, studentbal den här gången. Hoppas de blivande studenterna imorgon beter sig bättre än de som gick på den senaste balen jag jobbade på. Nu tror jag att jag ska placera mig i horisontellt läge med några avsnitt av SATC innan jag ska sova. Ska bara försöka få min kombo isäng först, han ligger och snarkar på soffan i en ganska oergonomisk ställning.

Av Elin - 18 maj 2009 23:51

Som tidigare nämnt var jag förvånad över en viss reaktion från helgen som var. Lyckligtvis för min del verkar det hålla i sig. Hoppas det fortsätter så. Dagens fundering; Nu när jag har fått som vana att skriva ner saker och ting jag gör och tänker på här på bloggen där vem som helst kan läsa, hur kommer det att påverka min framtid? Ok, jag har inte gått ut med en bild på vem jag är och så, men för det fåtal personer som vet vem jag är? (Har dock kommit fram till att listan på personer som jag inte är anonym för inte kommer att växa nämnvärt den närmsta tiden.) Läste i en kompis blogg tidigare idag, hon funderade på att börja om, antingen med en helt ny blogg eller att rensa bort vissa gamla inlägg. Kommer jag att vilja göra det en dag? Jag menar, en dag hoppas jag träffa en person som jag vill dela allt med, hur kommer han att reagera på vissa saker som jag har skrivit här? Jag skulle ju förstås kunna låta bli att berätta om bloggen, till en början, men sen då? Kommer jag någonsin att bli redo att släppa in någon helt och hållet igen? Vill jag att någon jag delar mitt liv med ska kunna läsa om mina inersta tankar? Vad som rör sig i mitt huvud när jag drabbas av en av mina berömda moodswings? Samtidigt, tanken på att radera det som står här känns främmande för mig, det är ju ändå mitt liv. Jag tycker om att kunna titta tillbaka på det jag gjort tidigare och de tankar som vandrat runt i mitt huvud. Ofta får jag ett nytt perspektiv på saker och ting när jag gör det... Aja, det är inget jag måste bestämma mig om nu på en gång hursomhelst, får ta det när den dagen kommer.

Av Elin - 18 maj 2009 20:12

Har haft ännu en oproduktiv dag idag. Det har varit mulet ute så har knappt lämnat lägenheten, gick bara ut för att gå på affären. Dagen har passerat mer eller mindre snabbt och på ett sätt kan man tycka att jag slösat bort den, men jag vet inte det. Ibland behöver man sånna här dagar där man inte gör något alls, eller åtminstone nästintill inget alls. Kikade på film med min kombo medans vi åt lunch på gårdagens rester. Dock hann vi inte se klart hela filmen innan det var dags för honom att hämta småtjejerna. Det får väl bli vid ett annat tillfälle. Plättar till middag, gott gott och sen youtubade jag lite tillsammans med småtjejerna. Lazytown på svenska och en Alfons Åberg-saga. Vadå nostalgitripp? Har inte sett Alfons Åberg sen jag var hur liten som helst, ganska kul att det fortfarande går hem :)


Pratade med Skrutt en sväng på eftermiddagen, och hon hade glada nyheter. Grattis igen vännen, du förtjänar bara det bästa! :) Har också börjat fila på detaljer om när min kära syster ska komma och hälsa på mig i sommar, ser fram emot det massor! Imorgon blir det att jobba restaurang igen, en företagsmiddag för 220 pers med öppen bar hela kvällen. Jippi, inte. Det betyder förmodligen att det blir ett långpass. Aja, det är pengar för sommaren, får se på det så.

Av Elin - 18 maj 2009 00:19

Kom hem runt 14-tiden idag, sov ganska länge. Skönt. Tvättade av mig gårdagens smink och tog sedan en filt, en god bok och solglasögonen och gick ut på gräsmattan utanför. Riktigt skönt att ligga på en filt ute i solen en stund. Började bli hungrig så gick till affären för att fixa lite middagsmat. Var sjukt sugen på spagetti och köttfärssås, får crawings efter det med jämna mellanrum. Skrutt tycker att jag äter det hela tiden och det kanske ligger någonting i det. Men det är ju så gott! Min kombo kom hem efter nått tag, han hade varit och spelat beach volleyboll en stund. Han kom med den briljanta idéen att äta på balkongen, så nu har vi haft vår premiärmåltid där! Riktigt nice. Mitt i maten ringer min Pina-Coladavän så vi bjuder in honom på mat också. Han tog med sig sina pois, han verkar ha läst mina tankar om att jag hade tänkt fråga om jag fick låna dem. Gick ut på gården och lekte lite med dem senare. Måste verkligen se till att få tag i ett eget par snart, så att jag kan börja öva på riktigt. Det är riktigt roligt. 


Diva kom över lite senare, vi gjorde världens nostalgitripp; vi spelade 2-manna Games med kortlek. Har inte spelat det sen jag gick i mellanstadiet! Galet längesen. Vi kikade på Mamma Mia filmen och sen följde jag med Diva till Raggarstatoil en sväng. Började sjunga fantomen på operan låtar i bilen, jag sjunger ALDRIG acapella när någon annan hör. Känn dig "hedrad" Diva! Min sångröst är väl inget att skryta med direkt, så jag brukar förskona omvärlden, men ikväll kunde jag bara inte låta bli. Enligt Diva lät det ändå inte helt hemskt :)

Av Elin - 17 maj 2009 18:58

Igår var det fest hemma hos en kompis kompis kompis. Typ. Fast Hon är kompis med min kombo också.. Aja. Det var utflyttningsfest hemma hos henne, en bit utanför stan i vad jag skulle kalla en stuga. Riktigt mysigt och fint faktiskt! Han och hans kompis hade följt med dit, vi snackade en hel del under kvällen. Det enda samtalet ledde till det andra och slutligen blev det drama av det hela. Var tvungen att lämna rummet, högg tag i min kombo på vägen och gick och satte mig på trappan utanför stugan. Efter en stund frågar min kombo om han ska gå och prata med Han. Vet inte riktigt vad jag svarade, men han gjorde det iallafall. Sen kommer en annan kille jag snackat med en stund under kvällen och frågar hur det är när han ser att jag är ledsen. Ännu mera drama. Usch, jag hatar verkligen att gråta inför andra. Efter ytterligare en stund kommer Han ut och vi går bort en bit från stugan för att prata. Fick ur mig en hel del frustrationer jag känt senaste tiden och Han berättade vart han står. När vi kom tillbaka till stugan hade de flesta åkt in till stan igen så vi ringde en taxi. Det blev så att jag sov över hos honom, vilket gjorde att vi kunde prata lite mer idag när vi båda var nyktra. Det var nog ett bra drag, alkoholen kan ju ibland sudda ut vissa saker mer eller mindre.


Även om anledningen till att vi började prata om det hela var rätt besvärligt, så var det väldigt bra att det blev gjort. Nu vet jag precis vars Han står och det känns förvånansvärt bra faktiskt. Jag är positivt överraskad över hur jag själv mår över det hela. Jag trodde att jag skulle vara ett vrak idag och inte känna mig på lättad som jag gör. Men det var som att när jag väl fick veta vars Han står och hur Han känner så ställde jag om mig själv helt och hållet. Jag tror att grunden till min ostabilitet den senaste tiden berodde på att jag inte visste. Men det gör jag nu och det är så fruktansvärt skönt. Nu kan jag äntligen lägga allt det här bakom mig och gå vidare. Och jag tror faktiskt att jag och Han ska kunna fortsätta vara vänner och umgås, det gör mig glad.


Fick följa med på en MC-tur med min Pina-Coladavän före festen igår. Underbart! JAG VILL HA MC-KORT OCH EN EGEN HOJ!!!!  

Av Elin - 16 maj 2009 00:18

Hade som tidigare nämnt det vi gjorde på jobbet idag, men med lite hjälp från hon som satt i repan och en lite tidigare start än vanligt så var vi klara till kl 15. Var dock helt slut när jag kom hem. Tog en lååång dusch och sen försökte jag förgäves att hålla mig vaken. Efter att ha somnat sittande ett x antal gånger gav jag upp. Ställde klockan så att den skulle ringa om 15 minuter och kröp ner under täcket. Efter kanske 5 minuter och precis när jag är påväg att somna ringer min Pina-Coladavän. Det vankades tydligen brännboll och öldrickande. Brännbollen blev inställd och istället för att dricka öl bestämde jag och en god vän oss för att se film och äta godis. Hon hade inte sett lägenheten heller så det var på tiden. Riktigt trevlig kväll blev det, och som att det kommer att vara skönt att slippa vakna bakis imorgon.


På ett sätt är det verkligen skönt att jobba städ på hotellet. Man behöver inte tänka en massa på vad man gör, det går mer eller mindre automatiskt nuförtiden, vilket gör att man får tid över att tänka på annat. Det dåliga med att jobba städ (förutom själva städbiten alltså) är att man hinner tänka på annat. Det säger emot sig självt, jag vet, men det är faktiskt så det är. Vissa dagar är bra, andra inte. Idag var lite sisådär. Tänkte mycket på något särskilt och det fick mig att tappa masken en smula. Det är fortfarande inte acceptabelt på jobbet, men städar man kan man alltid gömma sig på något rum någonstans och jag tror inte att någon av mina arbetskamrater märkte något. Jag har satt upp vissa villkor för mig själv och jag ska följa dom, för min egen skull. Jag insåg tidigare idag att händelser från en sämre del av mitt liv gör sig påminda, men jag vägrar, det ska INTE hända igen. Det finns två utvägar, faller det på den ena kommer det onekligen att göra ont, men jag orkar inte mer om det skulle bli så, jag måste få tillbaka min självbevarelsedrift igen, därav mina villkor.

Av Elin - 14 maj 2009 23:55

..dagens viktigaste nyhet! Jag och min kombo har bokat biljetterna för att åka och hälsa på Skrutt och hjälpa henne köra ner sin packning till sthlm i början på juni idag! Snart får jag träffa min bästaste älskade Skrutt igen! Nedräkningen har börjat, SOM att jag längtar!! Iiiiiiiiiiiiiiih!!!

Av Elin - 14 maj 2009 22:30

Tog itu med diskberget, det tog sin stund, men nu är köket välstädat och det går faktiskt att vistas där nu (nej jag har inte hållit på med disken tills nu, har gjort en hel del annat också där emellan). Hoppas min kombo blir glad när han kommer hem, har inte sagt något om det, han tror att vi ska ta itu med det på lördag :P Eftersom att han inte är hemma ikväll var jag inte helt motiverad att laga något ordentligt till middag (det är så SJUKT tråkigt att äta ensam), så det blev en pizza. Hade precis ätit upp när min vän betongbarnet ringde och tyckte att han skulle komma och hälsa på mig en stund innan han skulle jobba. Har inte sett han på hur länge som helst, förutom den där snabbisen en morgon när jag var påväg till jobbet, så det var riktigt roligt.


Fick förresten besök av Han en stund på jobbet idag, det var trevligt, gjorde att tiden gick lite snabbare än vanligt. Fick också veta att kaffe med honung istället för socker funkar. Tror aldrig att jag har träffat någon som gör skummare kombinationer med ät- och drickbara saker än Han :P


Pratade också med restaurangchefen på stället jag brukar jobba extra på, jag behöver lyckligtvis inte jobba där imorgonkväll, vilket var väldigt skönt att höra eftersom att hela hotellet är uthyrt och alla gäster åker imorgon. Jag och en till ska alltså städa hela hotellet själva, det lär ju ta en stund, så jag var inte riktigt sugen på att lägga till 10-12 timmars servisjobb på det direkt. Hade önskat regn till imorgon så att jag skulle slippa jobba på kvällen, men efterssom att jag slipper oavsett så tar jag tillbaka min önskning och hoppas på finväder istället :)  

Ovido - Quiz & Flashcards