Alla inlägg under maj 2009

Av Elin - 14 maj 2009 14:30

Har precis kommit hem från jobbet. Bestämde mig för att ta tag i köket när jag kom hem innan jag gick därifrån, men just nu känns det som att jag bara försöker fördröja det faktum att jag har ett BERG av disk att ta hand om. Men hellre nu än i helgen. Dessutom ska jag jobba städ imorgon och varenda rum på hotellet är utghyrt i natt och alla åker imorgon så det finns att göra. Hua. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag kommer vara spyless på allt vad städ heter lång tid framöver bara på grund av imorgon och då kommer jag inte att vilja diska ett bestick ens, så det är bäst att ta det nu. Vi har ju dessutom en hel del att pyssla med här i lägenheten ändå i helgen så ett diskberg mindre skadar inte.


Har irriterat mig på hur respektlösa vissa människor är ibland. Som idag vid frukosten. Det står klart och tydligt att frukostserveringen håller på fram till 9.30 under veckorna. Ändå kommer gäster precis 9.30 och sen sitter kvar och surrar hur länge som helst efter att de ätit klart. Hade jag kommit försent till frukosten på ett hotell hade jag för det första frågat om det var ok om jag åt ändå, och jag skulle verkligen inte sitta kvar efter att jag ätit klart bara för att när jag vet att personalen vill börja städa bort. Visst, en sån här sak är vad man skulle kalla ett I-landsproblem, men själva principen. Har också märkt att ju större ett sällskap är, desto större är risken att de beter sig illa. Igår hade ett sällskap tagit för givet att de var de enda gästerna på hotellet och att de därför kunde leva om hur mycket som helst. Men hade de brytt sig om att fråga om det var så? Nope. Beter sig folk illa i allmänhet, eller blir beteendet värre när man åker iväg någonstans med kompisarna/föreningen/jobbet/whatever? Sedan finns det människor som trots att man sagt i till flertalet gånger fortfarande inte bryr sig om vad som är sagt och ändå gör något de inte har tillåtelse till. Sånna gäster har jag också haft. Ogillar skarpt.


Men så finns det ju dom här ljusglimtarna, gäster som fyrar av ett äkta leende och hälsar glatt när de kommer in, småpratar och skojar lite medans de checkar in eller befinner sig i foajén och som under sin vistelse är trevliga mot en även om de skulle ha problem eller är missnöjda med något. Det blir så mycket roligare att hjälpa dem då och det får iallafall mig att anstränga mig dubbelt så mycket för att få vad det än vara må fixat. Jag tycker om serviceyrket och jag anser mig platsa där, men jag är ingen tjänare för det. Ett av mina favoritcitat från en film poppade upp i mitt huvud och det passar liksom in här: 


"To serve people takes dignity and intelligence. But remember, they are only people with money. And although we serve them, we are not their servants. What we do, does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling."

Av Elin - 13 maj 2009 22:48

Började dagen hyffsat tidigt för att vara jag. Skulle vara på polisstationen kl 10 för fotoidentifieringen. 5 över 10 skakades min hand av hon som hade hållt i det hela och tackade för att jag kommit. Det hade med andra ord gått rätt fort. 3:e bilden var han som bott på hotellet och smitit från notan, glasklart.


Sen var det dags för ett besök på sjukan, "alltid lika trevligt". Det besöket behöver vi kanske inte gå närmare in på? Hem igen och slappa en stund innan det var dags för jobbet. Bestämde mig för att kolla på ett par avsnitt av Sex and the City. Den serien verkar aldrig bli tråkig, me like! Iväg på jobbet via mataffären för att fixa en matlåda. Man kan ju tro att jag skulle ha varit smart nog och fixa en sån de timmar jag hade mellan sjukan och jobbet, men nejdå. Vårt kök är bokstavligt talat ett bombnedslag just nu och jag vill helst inte sätta min fot där. Jag och min kombo har bestämt oss för att vi ska göra ett ryck nu på lördag när vi båda är lediga med hela lägenheten samt förrådet i källaren. Ska eventuellt jobba på restaurangen jag har som extraknäck på fredag, plus att jag ska jobba städ på hotellet på dagen. Alla rum är uthyrda natten till fredag så det är med andra ord 32 rum som ska avresestädas. Det kommer att bli en låååång dag redan där. Blir det restaurangjobb också på fredag blir det åtminstone 10 timmars arbete till. Bra pengar, men blir det dåligt väder på fredagen blir det inget restaurangjobb för mig. Första gången jag verkligen hoppas på regn.


Jobbet idag var hyffsat händelselöst, trots full beläggning. Dock har vi ett gäng norskar som verkade partysugna. Bad dem dämpa sig en aning innan jag gick hem, jag hoppas dom kommer ihåg det så att övriga gäster inte blir störda. Återstår att se imorgonbitti. Slipper gärna bli uppringd mitt i natten och måsta gå till hotellet på grund av dem också. Min kombo kom förbi och hängde med mig en stund, han hade med sig en påse godis, gott! Surrade på en stund, det var trevligt att få sällskap, tiden går så mycket fortare då.


Nu till det dagens rubrik syftar på. Fick som tidigare nämnts en e-mail adress av Skrutt för ett tag sen. Slängde iväg ett mail redan samma dag och när svaret uteblev antog jag att jag hamnat i mottagarens skräppostmapp och jag inte skulle få något svar. MEN! Ikväll kom det! Jag har en bestämd uppfattning om att det räddade hela min dag. När jag såg att jag fått ett mail och såg vem det var i från drog jag ofrivilligt snabbt efter andan och sen kunde jag inte sluta flina :P Det är lustigt vad något så lite kan göra.

Av Elin - 13 maj 2009 00:02

Dom ringde mig från polishuset i förmiddags och ville att jag skulle komma dit imorgon för att identifiera en gäst som smet från sin hotellnota för någon vecka sen. Tydligen ska jag titta på ett fotocollage och se om personen i fråga finns med där. Det hela känns lite creepy för jag får den känslan av att smitning från en hotellnota inte är det högsta brottet på polisens priolista direkt. Han måste ju ha gjort något mer än så om de väljer att kalla in mig, väl? Och i så fall vad?


Mötte upp Diva på stan för lunch lite senare. Thaimat blev det, riktigt gott. Sen blev det en liten sväng på stan och jag gjorde äntligen slag i saken och köpte den där parfymen jag gått och funderat på så länge nu. Hade en kupong med 20% rabbatt på Kicks som går ut imorgon så tyckte att det var lika bra. Både Diva och min kombo har godkänt den och själv tycker jag om den mer och mer så det var nog ett bra köp! Sen for jag och Diva och köpte lite godis och kakor och Diva köpte även en film som vi for hem hit och kollade på. Riktigt trevligt! Strax efter 19-tiden drog han till en kompis som jag också blivit bjuden till men jag stannade hemma. Kände mig inte på ett så värst socialt humör och så hade jag drabbats av akut Skrutt-abstinens, var bara TVUNGEN att ringa henne, ingen speciell anledning eller så, utan började helt enkelt att sakna henne lite mer än vanligt. Kikade lite på eurovision efter det, har kommit fram till att jag borde sluta hålla på låtar i sånna samanhang, för dom jag håller på kommer nästan ändå aldrig vidare. Nåja..


Har för övrigt sjukt mycket träningsvärk sen igår, ont i hela ryggen plus några fler ställen. Tror att dom där yoga-poserna igår tog hårt. 

Av Elin - 12 maj 2009 02:03

Mötte upp med min Pina-Coladavän efter jobbet idag, som tidigare nämnt. Dock var det inte tillräckligt varmt ute för att vi skulle lockas ner till parken så vi styrde kosan hem hit istället. Började spela lite Mario på Wiit och det dröjde inte länge förräns jag sov gott på den alldeles för sköna soffan i tv-rummet. Inte nog med det. Jag sov närmare 4 timmar (!) och min vän satt där och spelade tv-spel för sig själv. Hur bra sällskap är jag ens? Kompisen gick hem en stund efter att jag vaknat för att äta middag och sen kom han tillbaka hit för att spela lite Wii Fit. Ja, jag vet, det där huvva spelet är beroendeframkallande. Meeen, å andra sidan är det ju faktiskt motion som är grejjen med det så det kan inte vara alltför illa tycker jag.


Blev sjukt irriterad på en internetkompis tidigare idag. Han hävde ur sig en kommentar som verkligen inte föll i god jord hos mig och då anser jag mig vara rätt förlåtande med det mesta. Med sin kommentar dömde han mig och vissa val jag gjort i mitt liv och sa något i stil med att "han inte tycker om tjejer som beter sig så" och enligt hans resonemang är jag en "sån tjej". Visst, jag har inte gjort de klokaste valen alla gånger, men det ger inte någon människa rätt att döma mig för det. Bara EN har den rätten, och då är det ingen människa jag syftar på.

Av Elin - 11 maj 2009 13:44

Det känns verkligen inte som att det är måndag idag. Antagligen för att jag jobbade hela helgen och då är man vanligtvis ledig på måndagar. Men den här gången blev det inte så.  Sitter och väntar på att få gå hem nu, bara en halvtimma kvar ungefär av mitt pass! Sen blir det nog en subway-macka och en tur ner till parken med min Pina-Coladakompis om det är tillräckligt varmt ute! Har ju varit här sen kl 6 i morse så det kan ju ha förändrats en hel del i väderleken sen dess. Galet hungrig är jag iallafall så det blir åtminstone något ätbart så fort som möjligt.

Av Elin - 10 maj 2009 22:08

Det är ett ganska träffande ord för hur min dag har varit. Sömnig. Eftersom att jag var så klok att vara ute till hyffsat sent igårkväll blev det ju inte så många timmars sömn innan det var dags att kliva upp och gå till jobbet. Men men, är huvudet dumt får kroppen lida, sägs det ju. Somnade till en liten stund nästan på en gång efter att jag kom hem från jobbet och sen ytterligare en gång på soffan strax efter kl 19 någon gång, vaknade vid 21. Funderar allvarligt på att gå och lägga mig för natten nu, frukostpasset imorgon igen, kanske kika på någon film eller så i sängen. Hmm...


Längtar tills på tisdag. Då är jag ledig. Hoppas på fint väder.

Av Elin - 10 maj 2009 07:46

Upptäckte just att mitt förra inlägg var mitt 100:e inlägg här på bloggen. Bara lite tufft :P


Sitter på jobbet och har precis dukat fram frukosten färdigt, så nu njuter jag av en kopp varm choklad och en macka. Hur trött jag än är på morgonen när jag har frukostpasset så är den här stunden innan gästerna kommer för att äta och efter att allt är framdukat en av de bästa stunderna på dagen. Det är som min tid på något sätt.


Fick veta igår att min käre storebror inte kommer ha möjlighet att hälsa på mig något den närmsta tiden :( Hade verkligen hoppats på det, det var verkligen längesen vi hängde bara han och jag, på riktigt. Träffade honom såklart senaste gången jag var hemma, men inte på egen hand. Saknar mina syskon oerhört. Ska nog försöka övertala syster yster att komma och hälsa på mig också framöver. När hon väl kommit hem från sin "honey moon" vill säga :P

Av Elin - 10 maj 2009 00:56

Gick från jobbet strax efter 20 ikväll. Hade pratat med min Pina-colada vän tidigare och han tyckte att jag skulle haka på en grillfest ute vid frösöns hamn när jag slutat. Knallade dit och det var riktigt trevligt. Snackade med en hel massa människor jag inte träffat förut. Exets lillasyster var där också, jag fick känslan av att hon fortfarande hyser agg mot mig efter allt som hände när jag och hennes bror bröt. Till en början ignorerade hon mig totalt, men lite senare började vi prata. Gissa om vad? Brytningen förstås. På ett sätt vill jag inte prata om det alls, men samtidigt vill jag gärna rensa luften mellan oss så att saker och ting kanske kan bli bra igen. Hon är ju en underbar tjej och jag skulle gärna vilja räkna in henne bland mina vänner igen, men bara om det är ömsesidigt. Jag sa som det var, att jag inte är stolt över det jag gjorde och nu i efterhand önskar jag att jag hade skött saker och ting lite bättre. Jag borde ha sagt något tidigare. Jag hoppas att hon kunde se min "inlindade" ursäkt. Det får tiden utvisa om inte annat. Har dock fortfarande en oresonlig skräck för att stöta ihop med mina före detta "svärföräldrar" någonstans. Jag tycker om dom oerhört mycket, men jag har fått för mig att dom typ hatar mig nuförtiden. Jag skulle faktiskt inte klandra dom om det visade sig vara sant.


I övrigt var det en riktigt trevlig kväll. Fick en lektion i hur en engånggrill egentligen fungerar samt stötte ihop med en bekant till tre gamla gymnasieklasskompisar som kommer från Arvidsjaur. Och så ytterligare några personer uppifrån, riktigt trevligt. Lite senare på kvällen togs en gitarr fram och det blev trubadur/allsång/lägerelds stämning av det hela. Lite lustigt att jag hade suttit och tänkt på hur mycket jag saknat sånt så sent som i gårkväll. Riktigt trevlig kväll med riktigt trevligt folk, hoppas jag stöter ihop med dom här människorna fler gånger!

Ovido - Quiz & Flashcards